Menu
Czy samochody mogłyby się poruszać z prędkością 30 km na godzinę?
2020-12-04
Fot. Audiovisual EP

Co może ich do tego skłonić? Przecież wszyscy wiedzą, że nadmierna prędkość jest jednym z największych zabójców na naszych drogach, poważnym zagrożeniem również dla rowerzystów. W około 30 proc. wypadków śmiertelnych prędkość jest istotnym czynnikiem, a przekraczanie ograniczeń prędkości jest bardzo częste. Każdego roku można by uratować życie 2100 osób, gdyby na drogach w krajach Unii średnia prędkość spadła tylko o 1 km/h.

Europejskie stowarzyszenia rowerowe, mając to na uwadze, od kilku lat prowadzą kampanię dla uzyskania limitu 30 km / h jako domyślnego ograniczenia prędkości na obszarach miejskich i zmuszenia Komisji Europejskiej do przyjrzenia się kwestii prędkości pojazdów i przedstawienia wytycznych, a nawet przepisów dotyczących prędkości 30 km / h na obszarach miejskich.

Ta kampania Europejska Federacja Cyklistów wpłynęła na postawy i opinie. Wydaje się, że władze lokalne i krajowe biorą już sprawy w swoje ręce. W Holandii, na terenach zabudowanych 70 procent dróg ma już ograniczenie do 30 kilometrów na godzinę. W Oslo i Helsinkach to norma. Efekt? W 2019 roku w ruchu ulicznym nie zginął tam ani jeden pieszy ani rowerzysta - donosi serwis nu.nl. Na początku tego roku Amsterdam rozpoczął badanie wykonalności wprowadzenia maksymalnej prędkości 30 kilometrów na godzinę. Rząd hiszpański zdecydował, że ograniczy prędkość do 30 na obszarach miejskich, na razie tylko na tych drogach, które mają co najwyżej jeden pas w jednym kierunku. Ma to ograniczyć liczbę śmiertelnych wypadków w udziałem pieszych i rowerzystów. 65 proc. z nich straciło życie na drogach miejskich.

  • Paryż chce wdrożyć ograniczenie prędkości do 30 km/h już w 2021 roku. Bruksela ma wprowadzić prędkość 30 km/h od stycznia 2021 r. w całym regionie Brukseli. Monachium ma 80 proc. dróg na z ograniczeniem do 30 km/h. Czy w te ślady pójdą też polskie miasta?
  •  

Zwykle od 40 do 50% kierowców podróżuje szybciej niż dozwolona prędkość, a od 10  do 20 proc. przekracza dozwoloną prędkość o ponad 10 km / h. Aż 30 proc. kierowców przekracza ograniczenia prędkości na autostradach, do 70 proc. na drogach poza obszarami zabudowanymi, a aż 80 proc. na obszarach miejskich przekracza ograniczenia prędkości, jednak na pytanie, czy kiedykolwiek przekroczyli ograniczenie prędkości, tylko 7 proc. kierowców odpowiedziało, że robili to na obszarach miejskich. Kłamczuszki...

ETSC (Europejska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) przypomina, że Unia Europejska ma wyłączne uprawnienia do ustalania minimalnych norm bezpieczeństwa dla wszystkich nowych pojazdów sprzedawanych na rynku UE. Normy zostały ostatnio zaktualizowane w 2009 roku.

Nowy pakiet zawiera aktualizację legislacyjną dotyczącą minimalnych norm bezpieczeństwa pojazdów. Proponowane normy obejmują obowiązkowe wyposażenie wszystkich samochodów osobowych, dostawczych, autobusów i pojazdów ciężarowych, nadających się do zastąpienia, inteligentnego wspomagania prędkości (ISA). Badania pokazują, że ta pojedyncza technologia może pomóc w osiągnięciu wysokiego poziomu przestrzegania ograniczeń prędkości i ostatecznie zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach o 20 procent. (PT)