Menu
Europejskie stowarzyszenia rowerowe jednoczą siły
2020-11-27
EC - Audiovisual Service

Rowery, zwłaszcza rowery elektryczne (EPAC) to rakietowe paliwo napędowe europejskiej gospodarki. Oczekuje się, że Europejczycy będą kupowali dodatkowe 10 milionów rowerów rocznie do 2030 roku. To o 47 proc. więcej niż  w 2019 roku. Rower elektryczny jest największym motorem wzrostu rynku, odnotowując 23 proc wzrostu sprzedaży między 2019 a rokiem 2020, pomimo zamknięcia wielu sklepów z powodu pandemii . 

W 2019 roku sprzedano 3,7 miliona e-rowerów, a do 2030 roku eksperci spodziewają się, że sprzedaż e-rowerów osiągnie 17 milionów rocznie w 28 krajach Unii Europejskiej - wynika z danych Market Outlook 2030 - wspólnej inicjatywy europejskich stowarzyszeń i federacji rowerowych.

- Rowery elektryczne to najpotężniejszy instrument zmian. Wyprzedzamy samochody elektryczne - mówi Kevin Mayne, dyrektor generalny Cycling Industries Europe. 

Boom rowerowy jest dostrzegalny także w sieci. Google wykrył globalny wzrost o 69 proc. liczby zapytań o trasy rowerowe w okresie między lutym a czerwcem 2020 roku. W krajach takich jak Finlandia i Polska liczba wniosków wzrosła czterokrotnie (400 proc.). Ponadto liczba wycieczek rowerowych zarejestrowanych np. w Berlinie w aplikacji Strava wzrosła o 56 proc. w kwietniu 2020 r. W porównaniu do kwietnia 2019 r. Miasto Barcelona odnotowało wzrost o 82 proc. między czerwcem 2019 a czerwcem 2020, podczas gdy Liverpool odnotował wzrost o 222 proc. między majem 2019 a majem 2020. 

Jednak rosnący rynek przyciąga uwagę. Szczególne obawy państw członkowskich  i Komisji Europejskiej budzą kwestie bezpieczeństwa. Każdy słyszał pewnie doniesienia o poważnych wypadkach z udziałem prowadzących hulajnogi, czy choćby rowerowych kurierów. CONEBI, CIE, European Cyclists 'Federation (ECF), European Cycle Logistics Federation (ECLF) i International Mountain Bike Association Europe (IMBA EU) łączą wysiłki, aby zapewnić ochronę dynamicznie rozwijającego się rynku mikromobilności. Nie tylko w kwestii bezpieczeństwa, ale także podejmowanych przez Unię prób regulacji, do których przygotowania (opracowanie danych i konsultacje) mają się zakończyć już w lutym 2021 roku.

Stowarzyszenia rowerowe z zadowoleniem przyjęły możliwość przyjrzenia się szerszym zmianom regulacyjnym i prowadzą wewnętrzne konsultacje w sprawie właściwych propozycji. Stowarzyszenia chcą jednak wzmocnić przekaz, że nic nie powinno odwracać uwagi od najważniejszego wyniku tego przeglądu, jakim jest utrzymanie sytuacji, w której obywatele UE mogą kupować i jeździć na rowerach i EPAC, które tworzą wspólny ekosystem rowerowy oraz ważne rozwiązanie transportowe dla milionów obywateli Europy. (PT)