Menu
Rowerowe pomysły na biznes: Bett+Bike i Lebonpicnic
2020-12-18

Bett+Bike to znany certyfikat zainicjowany przez niemiecki związek rowerowy ADFC (Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club eV) . Postał, by oferować wysokiej jakości przyjazne dla rowerzystów zakwaterowanie w Niemczech i kilku innych krajach europejskich. Dzięki tej inicjatywie ADFC stara się również, aby wycieczki rowerowe były ogólnie łatwiejsze i bardziej komfortowe. Ta dobra praktyka wciąż się rozwija. Na stronie internetowej Bett + Bike i jej aplikacji mobilnej, rowerowi turyści  mogą wybierać spośród aż 5800 certyfikowanych hoteli, pensjonatów, schronisk młodzieżowych i kempingów w 4000 miast w Niemczech i Europie. Funkcje wyszukiwania pozwalają na filtrowanie firm według potrzeb użytkownika i wyświetlanie ich na mapie.

We wszystkich kwaterach Bett + Bike rowerzyści mogą polegać na wysokiej jakości standardach i przyjaznych dla rowerzystów usługach na miejscu. Wymagania certyfikatu Bett + Bike dotyczące zakwaterowania to:

  1. Możliwość noclegu na jedną noc
  2. Zamykana przestrzeń do przechowywania rowerów na noc
  3. Pomieszczenie do suszenia odzieży i sprzętu
  4. Pełne śniadanie
  5. Informacje o ofertach regionalnych dla turystów rowerowych
  6. Podstawowy zestaw naprawczy i informacje o warsztatach
  7. Niektóre kwatery dodatkowo oferują współpracę z warsztatem rowerowym, przewóz bagażu do kolejnego noclegu czy możliwość wypożyczenia e-roweru.
  •  

Projekt powstał w 1995 roku. W tamtym czasie do sieci Bett+Bike włączono 216 miejsc noclegowych, a obecnie liczba ta wzrosła do 5800, co wskazuje na rosnące znaczenie turystyki rowerowej . Ten szybki wzrost przyniósł pewne wyzwania w zakresie kontroli zgodności z normami jakości. Ale z drugiej strony wzrost liczby niezatwierdzonych usług, takich jak Airbnb, pokazał, jak ważne jest promowanie wiarygodności certyfikatu Bett+Bike.

Ta dobra praktyka ma duży potencjał transferu, ponieważ struktura Bett+Bike oraz doświadczenie zdobyte w zarządzaniu tą siecią mogą być bezpośrednim źródłem inspiracji do rozwijania podobnych sieci w Europie. Ponadto ważnym krokiem w promocji turystyki rowerowej byłoby stworzenie europejskiej sieci łączącej zakwaterowanie przyjazne rowerzystom i zapewniającej określony poziom jakości.

Lebonpicnic to kolejna dobra praktyka pochodząca z departamentu Maine-et-Loire we Francji i skupiająca się na dobrych opcjach gastronomicznych dla turystów rowerowych. Lokalne pikniki dostępne dla turystów rowerowych we Francji warto naśladować. Ten rynek internetowy łączy turystów rowerowych z lokalnymi rzemieślnikami zajmującymi się produkcją żywności. Proponowana usługa jest bardzo łatwa w użyciu, ponieważ klienci mogą zamówić swój lokalny piknik online i odebrać go następnego dnia, stosując zasadę „kliknij i odbierz”. Ponadto łączy korzyści ekonomiczne, ekologiczne i zdrowotne:

Pikniki są organizowane przez rzemieślniczych producentów żywności przy użyciu świeżych, sezonowych i lokalnych produktów, co oznacza, że ta dobra praktyka wspiera lokalne MŚP i tradycje kulinarne. Wykorzystanie lokalnych produktów w połączeniu z lokalnymi łańcuchami dostaw, wysiłki mające na celu unikanie marnotrawienia żywności oraz ekologiczne opakowanie wskazują, że ta dobra praktyka jest zrównoważona .

Ponieważ proponuje spożywanie wysokiej jakości żywności dla turystów rowerowych za średnio nie więcej niż 11–16 EUR, jest również zdrowa i niedroga .Lebonpicnic obejmuje obecnie 34 producentów żywności, w tym restauracje, piekarnie i delikatesy. Po założeniu w 2016 roku, z 16 producentami żywności, Lebonpicnic odnotował stały wzrost i zdobył nagrodę dla przedstawicieli zrównoważonej turystyki „Palmes du Tourisme Durable” w grudniu 2018 r. W 2019 roku Lebonpicnic obsłużył 1500 klientów, z czego 25 proc. ponownie wróciło do zamówienia. Obecnie opracowuje nowe miejsca na pikniki w kilku francuskich departamentach.

Pod względem finansowym ta dobra praktyka opiera się na partnerstwach z destynacjami i społecznościami lokalnymi w celu wdrożenia usługi, składek członkowskich i prowizji od transakcji. Jednak Lebonpicnic poszukuje obecnie inwestycji o wartości 200 000 euro w celu rozwoju i skalowania usługi.

Trudnością napotkaną w rozwoju tej usługi było zachęcenie firm rodzinnych do przeniesienia się do internetu i inwestowania w marketing, a czasem nawet do znalezienia wykwalifikowanych producentów żywności zlokalizowanych w pobliżu tras rowerowych. Ale przedsięwzięcie ma duży potencjał, aby stworzyć punkty współpracy między lokalnymi turystami, rolnikami, przedsiębiorstwami spożywczymi i lokalną społecznością . Jest to dobre narzędzie umożliwiające konkurowanie MŚP z korporacjami. (źródło: proeurovelo.com)