Małopolskie firmy z branż usług okołorowerowych w dniach 1-4 lutego 2023 r. wzięły udział w wizycie studyjnej do Barcelony (Hiszpania). Stolica Katalonii jest jednym z lepszych przykładów miasta pełnego oryginalnych sposobów spędzania wolnego czasu. Barcelona to także idealne miasto do jazdy na rowerze. 200 km tras rowerowych zapewnia możliwość wybrania roweru jako jedynego środka lokomocji przy zwiedzaniu Katalonii.
Przedsiębiorcy z 9 firm podczas wizyty odbyli wiele inspirujących spotkań mających znaczenie w procesie internacjonalizacji prowadzonych przez nich działalności.
Pierwsze spotkanie odbyło się z przedstawicielami Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu z Madrytu – Wojciechem Łopatkiewiczem i Ingą Matusik, którzy zaprezentowali działalność hiszpańskiego biura handlowego i zespołu inwestycji, zajmujących się wydarzeniami promocyjnymi. Uczestnicy wizyty zapoznali się z narzędziami do nawiązania kontaktów z firmami z branży turystycznej w Hiszpanii i możliwościami wsparcia w poszukiwaniu pracowników oraz stawianiu pierwszych kroków na rynkach zagranicznych.
Uwarunkowania współpracy gospodarczej Polski z Hiszpanią oraz promocji kraju przez sport przedstawiła Konsul Generalna RP w Barcelonia, Pani Ilona Kałdońska oraz Wicekonsul Łukasz Knurowski.
Uczestnicy z Polski podczas spotkania przedstawiali zakres swoich działalności oraz obszary wzajemnej współpracy i potencjał turystyczny regionu Małopolski.

Cennym doświadczeniem z uczestnikami wizyty podzieli się założyciel i prezes firmy Baja Bikes, Rigtmar Brandenburg. Baja Bikes działa w ponad 150 państwach na świecie. Prezes opowiedział o drodze do sukcesu rowerowej firmy zagranicznej w Hiszpanii, narzędziach dla pozyskiwania klientów, współpracy z lokalnymi przewodnikami oraz strategiach rozszerzenia biznesu na inne kontynenty. Ponadto, podzielił się doświadczeniami z sytuacji w branży turystycznej w Hiszpanii w okresie pandemii COVID-19. W trakcie spotkania przedstawiono firmy lokalne z Małopolski oraz przedyskutowano możliwości wzajemnej współpracy.
Infrastrukturę rowerową oraz zasady świadomego podróżowania w Barcelonie przybliżyła Agatą Sosnowską – przewodniczką agencji Barcelona po Polsku i członkini międzynarodowej agencji Przewodnicy bez Granic.
Otwartość do klienta, korzyści wynikające ze współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy lokalnymi firmami, kwestie ustalania cen na przedstawiane usługi, wpływu jakości i unikatowości usług na konkurencyjność oraz troski o miejsca, do których firmy sprowadzają turystów to obszary warte implementacji na grunt rodzimy.
Uczestnicy mieli również możliwość innego, hiszpańskiego spojrzenia na działalność centrum turystycznego, dzieki wizycie do miasta Castelldefels, znajdującego się 20 km od Barcelony. O rozwoju turystyki opowiedzieli Miguelem Angelem Vasquezem – szef departamentu turystyki, komunikacji i handlu, Clarą Carbonell – koordynatorka departamentu turystyki oraz Inbal Procupetz – koordynatorka centrum informacji turystycznej.
Hiszpańscy włodarze miast są w pełni świadomi korzyści płynących z rozwoju usług okołorowerowych zarówno z uwagi na ich połączenie z turystyką, jak i aktywnością fizyczną mieszkańców. O potencjale z tym związanym mówił Albertem Garcią Edo, dyrektor zarządzający municypalnym centrum sportowym, który również odpowiada za aktywności sportowe w urzędzie miasta Castelldefels.
